Vanhoista asiakkaista on hyvä
pitää kiinni. Tämän oppii myös RACE-mallin yhteydessä. On moninkertaisesti
kalliimpaa hankkia uusia asiakkaita kuin ylläpitää suhteet vanhaan
asiakkaaseen. Lyhenne RACE tulee englanninkielisistä sanoista reach, act, convert
ja engage.
Ensin on tarkoituksena
herättää potentiaalisen asiakkaan tietoisuutta jostain brändistä, tuotteesta
tai palvelusta. Yritys voi joko eri nettisivujen kautta tai vaikkapa kaupassa
tai muuten ei verkossa olevalla tavalla ohjata mahdollisesti tulevan asiakkaan
yrityksen pääsivuille tai sosiaaliseen mediaan. Tämä tapahtuu yleensä
markkinoinnin avulla eri kanavilla (perinteisesti tai sähköisesti). Tuleva
asiakas on lähinnä seuraajana ja nettisivujen kävijänä. Seuraavaksi asiakas voi
tykätä sivuista, viettää sivuilla enemmän aikaa, jakaa ehkä jopa sisältöä ja
kommentoida. Sitten hän siirtyy jo seuraavalle tasolle ja tilaa tuotetta tai
palvelua. Kun asiakas on tyytyväinen, hän palaa uudestaan, toistaa ostojaan ja
muuttuu parhaassa tapauksessa arvokkaaksi kanta-asiakkaaksi.
Visit Lahti / Lahti Region on
monella eri kanavalla läsnä. Visit Lahdella on oma livechat-palvelu. Nettisivujen
lisäksi Visit Lahti on aktiivisena myös Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa
ja LinkedInissä. Nettisivuilta saa suorat yhteystiedot eri ihmisiin riippuen
siitä onko kysymys esimerkiksi markkinoinnista, viestinnästä, asiakkuuksista,
MICE-sektorista (Meetings, Incentives, Conventions and Events eli tapaamiset,
kannustinmatkat, kokoukset ja tapahtumat), tuotannosta, myynnistä,
matkailuneuvonnasta tai erilaisista projekteista.
Nettisivuista löytyy erikseen
osiot sekä matkailun ammattilaisille että matkailijoille. Sen lisäksi nettisivuilla
on media-välilehti, jossa on erilaisia artikkeleita Lahdesta. Livinglahti-välilehti
on suunnattu ihmisille, jotka aikovat muuttaa Lahteen. Visit Lahden sivuilla
saa myös tilaisuuden ostoksille. Ostoskoriin voi laittaa erilaisia majoituksia,
aktiviteetteja, yksityismajoituksia, tapahtumia ja autovuokria. Suomenkielisten
asiakkaiden lisäksi nettisivut palvelevat englannin-, venäjän- ja
kiinankielisiä asiakkaita sekä tulevaisuudessa myös ainakin osittain
saksankielisiäkin.
Sähköisten kanavien lisäksi Visit
Lahdella / Lahti Regionilla on suomeksi, venäjäksi ja englanniksi kahteen kertaan
vuodessa ilmestyvä Guide-matkailuesite, joka on saatavilla Suomen eri
matkailuneuvonnoista sekä Päijät-Hämeen eri museoista, ravintoloista,
hotelleista, kirjastoista yms. paikoista. Perusesitteen lisäksi on eri aiheista
olemassa omia esitteitä: Kokoukset ja oheisohjelmat, Retket, Lahden seutu -
Opaskartta, Mennään metsään (retkeilyreittejä Päijät-Hämeessä suomeksi ja
englanniksi), Livinglahti (asumaan Lahden seudulle) sekä ammattilaisille
Meeting and Event organizer. Niiden lisäksi on myös saksaksi ja englanniksi
olemassa matkailulehti yhteistyössä Western Lakelandin alueen kaupunkien kanssa
eli Tampereen, Jyväskylän ja Hämeenlinnan kanssa.
Lahden seudun menoista
kiinnostuneelle asiakkaalle on nettisivujen kautta mahdollisuus tilata
uutiskirje ja matkailuyrittäjä voi vaikka ryhtyä markkinointiyhteistyöhön Visit
Lahden / Lahti Regionin kanssa. Visitlahti-kuvapankkia saa vapaasti käyttää
viestinnässä ja Lahden seudun markkinoinnissa, mutta kaupallinen tarkoitus on
kielletty.
Visit Lahden / Lahti Regionin
nettisivut ovat melko laajat, hyvin segmentoituja ja melko selkeitä sekä
visuaalisestikin mielestäni hyvin onnistuneita. Minä lähtisin lähinnä
parantamaan eri kielten kieliversioita (venäjä, saksa, ruotsi) kun kaikki
tiedot eivät ole näillä kielillä vielä saatavana. Varsinkin Lahden brändin
urheilukaupunkina voisi siinä nostaa paremmin esiin. Mielestäni on hyvä, että
esitteet ovat saatavilla sekä paperi- että sähköversiona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti