sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Digitaalinen markkinointianalyysi ja kehittäminen


Vanhoista asiakkaista on hyvä pitää kiinni. Tämän oppii myös RACE-mallin yhteydessä. On moninkertaisesti kalliimpaa hankkia uusia asiakkaita kuin ylläpitää suhteet vanhaan asiakkaaseen. Lyhenne RACE tulee englanninkielisistä sanoista reach, act, convert ja engage.

Ensin on tarkoituksena herättää potentiaalisen asiakkaan tietoisuutta jostain brändistä, tuotteesta tai palvelusta. Yritys voi joko eri nettisivujen kautta tai vaikkapa kaupassa tai muuten ei verkossa olevalla tavalla ohjata mahdollisesti tulevan asiakkaan yrityksen pääsivuille tai sosiaaliseen mediaan. Tämä tapahtuu yleensä markkinoinnin avulla eri kanavilla (perinteisesti tai sähköisesti). Tuleva asiakas on lähinnä seuraajana ja nettisivujen kävijänä. Seuraavaksi asiakas voi tykätä sivuista, viettää sivuilla enemmän aikaa, jakaa ehkä jopa sisältöä ja kommentoida. Sitten hän siirtyy jo seuraavalle tasolle ja tilaa tuotetta tai palvelua. Kun asiakas on tyytyväinen, hän palaa uudestaan, toistaa ostojaan ja muuttuu parhaassa tapauksessa arvokkaaksi kanta-asiakkaaksi.

Visit Lahti / Lahti Region on monella eri kanavalla läsnä. Visit Lahdella on oma livechat-palvelu. Nettisivujen lisäksi Visit Lahti on aktiivisena myös Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja LinkedInissä. Nettisivuilta saa suorat yhteystiedot eri ihmisiin riippuen siitä onko kysymys esimerkiksi markkinoinnista, viestinnästä, asiakkuuksista, MICE-sektorista (Meetings, Incentives, Conventions and Events eli tapaamiset, kannustinmatkat, kokoukset ja tapahtumat), tuotannosta, myynnistä, matkailuneuvonnasta tai erilaisista projekteista.

Nettisivuista löytyy erikseen osiot sekä matkailun ammattilaisille että matkailijoille. Sen lisäksi nettisivuilla on media-välilehti, jossa on erilaisia artikkeleita Lahdesta. Livinglahti-välilehti on suunnattu ihmisille, jotka aikovat muuttaa Lahteen. Visit Lahden sivuilla saa myös tilaisuuden ostoksille. Ostoskoriin voi laittaa erilaisia majoituksia, aktiviteetteja, yksityismajoituksia, tapahtumia ja autovuokria. Suomenkielisten asiakkaiden lisäksi nettisivut palvelevat englannin-, venäjän- ja kiinankielisiä asiakkaita sekä tulevaisuudessa myös ainakin osittain saksankielisiäkin.

Sähköisten kanavien lisäksi Visit Lahdella / Lahti Regionilla on suomeksi, venäjäksi ja englanniksi kahteen kertaan vuodessa ilmestyvä Guide-matkailuesite, joka on saatavilla Suomen eri matkailuneuvonnoista sekä Päijät-Hämeen eri museoista, ravintoloista, hotelleista, kirjastoista yms. paikoista. Perusesitteen lisäksi on eri aiheista olemassa omia esitteitä: Kokoukset ja oheisohjelmat, Retket, Lahden seutu - Opaskartta, Mennään metsään (retkeilyreittejä Päijät-Hämeessä suomeksi ja englanniksi), Livinglahti (asumaan Lahden seudulle) sekä ammattilaisille Meeting and Event organizer. Niiden lisäksi on myös saksaksi ja englanniksi olemassa matkailulehti yhteistyössä Western Lakelandin alueen kaupunkien kanssa eli Tampereen, Jyväskylän ja Hämeenlinnan kanssa.

Lahden seudun menoista kiinnostuneelle asiakkaalle on nettisivujen kautta mahdollisuus tilata uutiskirje ja matkailuyrittäjä voi vaikka ryhtyä markkinointiyhteistyöhön Visit Lahden / Lahti Regionin kanssa. Visitlahti-kuvapankkia saa vapaasti käyttää viestinnässä ja Lahden seudun markkinoinnissa, mutta kaupallinen tarkoitus on kielletty.

Visit Lahden / Lahti Regionin nettisivut ovat melko laajat, hyvin segmentoituja ja melko selkeitä sekä visuaalisestikin mielestäni hyvin onnistuneita. Minä lähtisin lähinnä parantamaan eri kielten kieliversioita (venäjä, saksa, ruotsi) kun kaikki tiedot eivät ole näillä kielillä vielä saatavana. Varsinkin Lahden brändin urheilukaupunkina voisi siinä nostaa paremmin esiin. Mielestäni on hyvä, että esitteet ovat saatavilla sekä paperi- että sähköversiona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti