sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Markkinointi ja myynti vapaa-ajan liiketoiminnassa


Tarkoituksena on esitellä ja analysoida Visit Lahden markkinointia Business Model Canvasin avulla. Siinä mallissa on yhteensä yhdeksän osa-aluetta. Tekstissäni keskityn niistä neljään osa-alueeseen: asiakasryhmät, arvolupaus, kanavat ja asiakassuhde. Analyysissäni kumppanit, ydintoiminnot, resurssit, kulurakenne ja tulovirrat jäävät vähemmälle huomiolle.

Visit Lahti / Lahti Region hoitaa pääasiassa matkailumarkkinointia Päijät-Hämeen alueella. Päijät-Hämeen yhdeksästä kunnasta kahdeksan on mukana yhteisessä matkailuesitteessä (Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Lahti, Padasjoki, Sysmä). Ainoastaan Orimattila jättäytyi pois. Koska yksittäiset kunnat olisivat yksin liian pieniä tekijöitä, Visit Lahti / Lahti Region huolehtii koko alueen markkinoinnista. Yhteisestä markkinoinnista hyötyvät kuntien lisäksi myös yksittäiset matkailualan yrittäjät, joilla ei olisi riittävästi resursseja hoitaa kansainvälistä markkinointia useilla eri kielillä.

Kuntien ja yrittäjien lisäksi Visit Lahti / Lahti Region on tärkeä tiedonlähde sekä kotimaisille että ulkomaalaisillekin yksittäisille matkailijoille. Jos on etsimässä tietoa vaikka Päijät-Hämeen nähtävyyksistä, majoituksista tai menoista, törmää melkein väistämättäkin Visit Lahden / Lahti Regionin nettisivuille tai matkailuesitteisiin. Eli Visit Lahdella / Lahti Regionilla on sekä B2B (business-to-business) että B2C (business-to-customer) suhteita.

Visit Lahden / Lahti Regionin asiakasryhmät ovat aika laajat. Suuret matkailijamassat ovat lähinnä erikoisten suurtapahtumien yhteydessä liikkeellä. Varsinkin urheilutapahtumat (Finlandia-hiihto, Salpausselän kisat, Lahden Ironman) vetävät vuodesta toiseen isoja ihmismassoja Lahteen. Myös erilaiset konsertit (esimerkiksi Cheekin konsertti) ja tulevaisuudessa Kymiringin GP-kisat saavat ihmisiä Lahden alueelle. Visit Lahti / Lahti Region haluaa kansainvälisessä markkinoinnissa mm. vahvistaa Lahden mainetta urheilukaupunkina. Tämä saattaa olla markkinarako, jolla on vielä iso kasvupotentiaali.

Visit Lahden / Lahti Regionin asiakasryhmät ovat hyvin segmentoituja. Sen huomaa esimerkiksi kotisivujen tarkastelussa. Siellä on jopa ihan omat osiot ammattilaisillekin. Sen lisäksi että Päijät-Hämeen alueen eri matkailutarjoajista saa keskitetystä tietoa (esimerkiksi majoituksista, aktiviteeteista, tapahtumista, ruokapaikoista, nähtävyyksistä, ostosmahdollisuuksista ja ryhmille tarkoitetuista mahdollisuuksista) Visit Lahti myös helpottaa yritysten saavutettavuutta ja tunnettavuutta. Pienelle matkailuyrittäjälle Visit Lahden panos markkinoinnissa tarkoittaa myös resurssien- ja kustannussäästöjä – varsinkin jos puhutaan vielä kansainvälisestä markkinoinnista. Monella ei olisi varaa ylläpitää monikielisiä nettisivuja.

Jos katsoo tilanteen matkailuyrittäjän näkökulmasta, niin yrittäjä hyötyy siitä, että Visit Lahti / Lahti Region tuntee yrittäjät hyvin. Visit Lahti pystyy näin paremmin markkinoimaan yrityksen palveluita tai tuotteita. Heinola liittyy ensi vuoden alusta Lahden seutu – Lahti Region Oy:n uudeksi osakkaaksi. Sen takia Visit Lahti kävi tutustumassa Heinolan matkailuyrittäjiin.

Yksittäiselle matkailijallekin on helppo, kun hän saa tarvitsemansa tiedon keskitetysti yhdestä paikasta. Tutustumalla itse paikkaan päällä eri yrittäjiin ja yrityksiin Visit Lahti osaa kertoa esimerkiksi, missä on saunamaailma tai missä pääsee näkemään poroja tai missä on sydämellinen vastaanotto jms.

Matkailijoissa kuin myös matkailuyrittäjissä on eroja. Toisille riittää itsepalvelu ja he hoitavat asiansa itse. Toiset haluavat, että heidän kanssa räätälöidään kullekin sopivia paketteja ja kolmannet taas vaativat henkilökohtaista palvelua. Hyvien nettisivujen ansiosta matkailijalle on mahdollista etsiä tietonsa ja suunnitella matkansa itse. Ryhmämatkan järjestäjä haluaisi saada tarjouksia ja hyviä vinkkejä paikallisilta matkailujärjestöltä. Jotkut matkailijat etsivät ensin matkailuneuvonnan ja pyytävät sieltä henkilökohtaista palvelua ja kartan sekä oppaan. Jokainen saa palvelun toivomansa tavalla. Visit Lahti täyttää aika laajan skaalan toiveita – sekä turistien että yrittäjien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti