Tarkoituksena on esitellä ja analysoida Visit
Lahden markkinointia Business Model Canvasin avulla. Siinä mallissa on yhteensä
yhdeksän osa-aluetta. Tekstissäni keskityn niistä neljään osa-alueeseen:
asiakasryhmät, arvolupaus, kanavat ja asiakassuhde. Analyysissäni kumppanit,
ydintoiminnot, resurssit, kulurakenne ja tulovirrat jäävät vähemmälle
huomiolle.
Visit Lahti / Lahti Region hoitaa pääasiassa
matkailumarkkinointia Päijät-Hämeen alueella. Päijät-Hämeen yhdeksästä kunnasta
kahdeksan on mukana yhteisessä matkailuesitteessä (Asikkala, Hartola, Heinola,
Hollola, Iitti, Lahti, Padasjoki, Sysmä). Ainoastaan Orimattila jättäytyi pois.
Koska yksittäiset kunnat olisivat yksin liian pieniä tekijöitä, Visit Lahti /
Lahti Region huolehtii koko alueen markkinoinnista. Yhteisestä markkinoinnista
hyötyvät kuntien lisäksi myös yksittäiset matkailualan yrittäjät, joilla ei
olisi riittävästi resursseja hoitaa kansainvälistä markkinointia useilla eri
kielillä.
Kuntien ja yrittäjien lisäksi Visit Lahti / Lahti
Region on tärkeä tiedonlähde sekä kotimaisille että ulkomaalaisillekin
yksittäisille matkailijoille. Jos on etsimässä tietoa vaikka Päijät-Hämeen
nähtävyyksistä, majoituksista tai menoista, törmää melkein väistämättäkin Visit
Lahden / Lahti Regionin nettisivuille tai matkailuesitteisiin. Eli Visit Lahdella
/ Lahti Regionilla on sekä B2B (business-to-business) että B2C (business-to-customer)
suhteita.
Visit Lahden / Lahti Regionin asiakasryhmät ovat
aika laajat. Suuret matkailijamassat ovat lähinnä erikoisten suurtapahtumien
yhteydessä liikkeellä. Varsinkin urheilutapahtumat (Finlandia-hiihto,
Salpausselän kisat, Lahden Ironman) vetävät vuodesta toiseen isoja ihmismassoja
Lahteen. Myös erilaiset konsertit (esimerkiksi Cheekin konsertti) ja tulevaisuudessa
Kymiringin GP-kisat saavat ihmisiä Lahden alueelle. Visit Lahti / Lahti Region
haluaa kansainvälisessä markkinoinnissa mm. vahvistaa Lahden mainetta
urheilukaupunkina. Tämä saattaa olla markkinarako, jolla on vielä iso
kasvupotentiaali.
Visit Lahden / Lahti Regionin asiakasryhmät ovat
hyvin segmentoituja. Sen huomaa esimerkiksi kotisivujen tarkastelussa. Siellä
on jopa ihan omat osiot ammattilaisillekin. Sen lisäksi että Päijät-Hämeen
alueen eri matkailutarjoajista saa keskitetystä tietoa (esimerkiksi
majoituksista, aktiviteeteista, tapahtumista, ruokapaikoista, nähtävyyksistä,
ostosmahdollisuuksista ja ryhmille tarkoitetuista mahdollisuuksista) Visit
Lahti myös helpottaa yritysten saavutettavuutta ja tunnettavuutta. Pienelle
matkailuyrittäjälle Visit Lahden panos markkinoinnissa tarkoittaa myös resurssien-
ja kustannussäästöjä – varsinkin jos puhutaan vielä kansainvälisestä
markkinoinnista. Monella ei olisi varaa ylläpitää monikielisiä nettisivuja.
Jos katsoo tilanteen matkailuyrittäjän
näkökulmasta, niin yrittäjä hyötyy siitä, että Visit Lahti / Lahti Region
tuntee yrittäjät hyvin. Visit Lahti pystyy näin paremmin markkinoimaan
yrityksen palveluita tai tuotteita. Heinola liittyy ensi vuoden alusta Lahden
seutu – Lahti Region Oy:n uudeksi osakkaaksi. Sen takia Visit Lahti kävi tutustumassa
Heinolan matkailuyrittäjiin.
Yksittäiselle matkailijallekin on helppo, kun hän
saa tarvitsemansa tiedon keskitetysti yhdestä paikasta. Tutustumalla itse
paikkaan päällä eri yrittäjiin ja yrityksiin Visit Lahti osaa kertoa esimerkiksi,
missä on saunamaailma tai missä pääsee näkemään poroja tai missä on
sydämellinen vastaanotto jms.
Matkailijoissa kuin myös matkailuyrittäjissä on
eroja. Toisille riittää itsepalvelu ja he hoitavat asiansa itse. Toiset
haluavat, että heidän kanssa räätälöidään kullekin sopivia paketteja ja
kolmannet taas vaativat henkilökohtaista palvelua. Hyvien nettisivujen ansiosta
matkailijalle on mahdollista etsiä tietonsa ja suunnitella matkansa itse.
Ryhmämatkan järjestäjä haluaisi saada tarjouksia ja hyviä vinkkejä
paikallisilta matkailujärjestöltä. Jotkut matkailijat etsivät ensin
matkailuneuvonnan ja pyytävät sieltä henkilökohtaista palvelua ja kartan sekä
oppaan. Jokainen saa palvelun toivomansa tavalla. Visit Lahti täyttää aika
laajan skaalan toiveita – sekä turistien että yrittäjien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti