maanantai 10. joulukuuta 2018

Palveluidean analyysi



Lahti Region Oy:n kumppanina pääsee mukaan Visit Lahti -verkostoon sekä kotimaisiin että kansainvälisiin markkinointitoimenpiteisiin. Niihin kuuluvat matkailun markkinointi, matkailullisen imagon rakentaminen, matkailupalveluiden myynti ja välittäminen sekä uusien tapahtumien hankinta. Yhtiön toiminta-ajatuksen pohjana ovat Lahden kaupunkiseudun kilpailukykystrategia ja maakunnallinen matkailustrategia. Myös matkailun kehittäminen tapahtuu yhtiön hallituksen päätösten ja strategian mukaisesti.

Visit Lahti vastaa pääasiassa maakunnan matkailullisen vetovoiman kasvattamisesta. Tarkoituksena on tuoda alueelle lisää matkailijoita ja kasvattaa alueen sekä matkailu- että verotuloja. Pääkohdealueet kotimaan markkinoiden lisäksi ovat kansainvälisillä markkinoilla saksankielinen Eurooppa ja Iso-Britannia, Aasiassa Kiina ja Japani sekä Venäjä. Tavoitteena on kasvattaa mm. yöpymisvuorokaudet vuosittain keskimääräisesti 3% ja mittareina toimivat yöpymistilastot.

Matkailun alueorganisaatioiden kuten Visit Lahden / Lahden Regionin asiakaskunnan, sidosryhmien, käyttäjien, yhteistyökumppaneiden ja palveluntuottajien verkosto on melko laaja. Yksittäiset matkailuyrittäjät ovat Visit Lahden avaintekijöitä. Sen takia valitsen heidän näkökulmansa tarkasteltavaksi. Kuka tahansa matkailuyrittäjä voi ottaa yhteyttä Visit Lahteen ja selvittää minkälaisia mahdollisuuksia on olemassa markkinointiyhteistyöhön. Ilmaiseksi pääsee mukaan visitlahti.fi-nettisivuille, Visit Lahti kuvapankkiin, Citybreak-verkkokauppaan sekä Lahti Regionin / Visit Lahden sosiaalisen median kanaviin.

Jos haluaa panostaa enemmän markkinointiin, yrityksen kannattaa miettiä, kenelle haluaa markkinoida yritystään. Ilmaisten mainoskanavien lisäksi yrittäjä pääsee myös mukaan maksulliseen markkinointiin. Visit Lahti osallistuu sekä kotimaisiin että kansainvälisiin markkinointitapahtumiin. Asiakas saa enemmän näkyvyyttä, kun hän on esillä erilaisilla messuilla, myyntikäynneillä ja matkailuesitteissä. Mukkulan kartano on kiinnostunut siitä, että sen tiedot ovat mukana Visit Lahden kokousesitteessä. Suomen Moottoripyörämuseon taas on järkevä olla Oheisohjelmien esitteen lisäksi esillä myös Retkien esitteessä.

Vaikka haettaisiinkin yrityksen parempaa näkyvyyttä, on markkinoinnin todellinen tai lisäarvo kasvavissa matkailijamäärissä. Suuremmat matkailijavirrat tuovat samalla myös lisää tuloja yrityksen kassaan. Uusien asiakkaiden saaminen on varsinkin pienille tekijöille melko työlästä. Siinä yhteistyö Visit Lahden kaltaisen matkailualueorganisaation kanssa luo huomattavia etuja näkyvyydessä ja tunnettavuuden edistämisessä, kun Visit Lahdella on sekä kotimaassa että ulkomailla suurempi verkosto käytettävissä.

Silloin kun Visit Lahti kertoo matkailualueorganisaationa, mitä kaikkea löytyy Päijät-Hämeestä, on iso houkutus vain luetella tuotantolähteisesti alueen nähtävyydet tai majoitusmahdollisuudet. Pyrkimyksenä kuitenkin olisi kertoa matkailijoille arvo- ja tarinaperusteisesti tai ainakin asiakaskeskeisesti alueen hyvistä puolista.





Yllä olevassa kuvassa ei ole pelkästään asiakkaan matka, vaan matkailuyrittäjän suunnitelma Visit Lahden asiakkaana. Kuvassa näkyy aikajanan eri vaiheessa matkailuyrittäjän ja Visit Lahden väliset kosketuspisteet. Osa palveluntarjoajan eli tässä tapauksessa Visit Lahden toiminnoista tapahtuu toimistossa, messuilla, muissa yrityksissä kaukana asiakkaan katseista. Markkinointi netissä ja esitteissä sekä myyntikäyntiraportit ovat taas asiakkaallekin näkyvä osa. Tapaamisissa ollaan suoraan asiakkaan kanssa tekemisissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti