Lahti Region Oy:n kumppanina
pääsee mukaan Visit Lahti -verkostoon sekä kotimaisiin että kansainvälisiin
markkinointitoimenpiteisiin. Niihin kuuluvat matkailun markkinointi,
matkailullisen imagon rakentaminen, matkailupalveluiden myynti ja välittäminen
sekä uusien tapahtumien hankinta. Yhtiön toiminta-ajatuksen pohjana ovat Lahden
kaupunkiseudun kilpailukykystrategia ja maakunnallinen matkailustrategia. Myös
matkailun kehittäminen tapahtuu yhtiön hallituksen päätösten ja strategian
mukaisesti.
Visit Lahti vastaa pääasiassa
maakunnan matkailullisen vetovoiman kasvattamisesta. Tarkoituksena on tuoda
alueelle lisää matkailijoita ja kasvattaa alueen sekä matkailu- että verotuloja.
Pääkohdealueet kotimaan markkinoiden lisäksi ovat kansainvälisillä markkinoilla
saksankielinen Eurooppa ja Iso-Britannia, Aasiassa Kiina ja Japani sekä Venäjä.
Tavoitteena on kasvattaa mm. yöpymisvuorokaudet vuosittain keskimääräisesti 3%
ja mittareina toimivat yöpymistilastot.
Matkailun alueorganisaatioiden
kuten Visit Lahden / Lahden Regionin asiakaskunnan, sidosryhmien, käyttäjien,
yhteistyökumppaneiden ja palveluntuottajien verkosto on melko laaja. Yksittäiset
matkailuyrittäjät ovat Visit Lahden avaintekijöitä. Sen takia valitsen heidän näkökulmansa
tarkasteltavaksi. Kuka tahansa matkailuyrittäjä voi ottaa yhteyttä Visit
Lahteen ja selvittää minkälaisia mahdollisuuksia on olemassa
markkinointiyhteistyöhön. Ilmaiseksi pääsee mukaan visitlahti.fi-nettisivuille,
Visit Lahti kuvapankkiin, Citybreak-verkkokauppaan sekä Lahti Regionin / Visit
Lahden sosiaalisen median kanaviin.
Jos haluaa panostaa enemmän
markkinointiin, yrityksen kannattaa miettiä, kenelle haluaa markkinoida
yritystään. Ilmaisten mainoskanavien lisäksi yrittäjä pääsee myös mukaan maksulliseen
markkinointiin. Visit Lahti osallistuu sekä kotimaisiin että kansainvälisiin
markkinointitapahtumiin. Asiakas saa enemmän näkyvyyttä, kun hän on esillä
erilaisilla messuilla, myyntikäynneillä ja matkailuesitteissä. Mukkulan kartano
on kiinnostunut siitä, että sen tiedot ovat mukana Visit Lahden
kokousesitteessä. Suomen Moottoripyörämuseon taas on järkevä olla
Oheisohjelmien esitteen lisäksi esillä myös Retkien esitteessä.
Vaikka haettaisiinkin
yrityksen parempaa näkyvyyttä, on markkinoinnin todellinen tai lisäarvo
kasvavissa matkailijamäärissä. Suuremmat matkailijavirrat tuovat samalla myös
lisää tuloja yrityksen kassaan. Uusien asiakkaiden saaminen on varsinkin
pienille tekijöille melko työlästä. Siinä yhteistyö Visit Lahden kaltaisen
matkailualueorganisaation kanssa luo huomattavia etuja näkyvyydessä ja
tunnettavuuden edistämisessä, kun Visit Lahdella on sekä kotimaassa että
ulkomailla suurempi verkosto käytettävissä.
Silloin kun Visit Lahti kertoo
matkailualueorganisaationa, mitä kaikkea löytyy Päijät-Hämeestä, on iso
houkutus vain luetella tuotantolähteisesti alueen nähtävyydet tai
majoitusmahdollisuudet. Pyrkimyksenä kuitenkin olisi kertoa matkailijoille
arvo- ja tarinaperusteisesti tai ainakin asiakaskeskeisesti alueen hyvistä
puolista.
Yllä olevassa kuvassa ei ole pelkästään asiakkaan matka, vaan matkailuyrittäjän suunnitelma Visit Lahden asiakkaana. Kuvassa näkyy aikajanan eri vaiheessa matkailuyrittäjän ja Visit Lahden väliset kosketuspisteet. Osa palveluntarjoajan eli tässä tapauksessa Visit Lahden toiminnoista tapahtuu toimistossa, messuilla, muissa yrityksissä kaukana asiakkaan katseista. Markkinointi netissä ja esitteissä sekä myyntikäyntiraportit ovat taas asiakkaallekin näkyvä osa. Tapaamisissa ollaan suoraan asiakkaan kanssa tekemisissä.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti